۱۳۸۷ خرداد ۳, جمعه

دفتر هنر ویژه‌ی قمرالملوک وزیری منتشر شد

شماره‌ی هيجدهم دفتر هنر منتشر شد. این شماره‌ که ویژه‌ی‌ قمرالملوک وزیری می‌باشد حاوی مطالب گوناگون از اشخاص و نویسندگان و شاعرانی است که در مورد وی گفته ،ِ نوشته و یا سروده‌اند .
.
علاوه بر شکل و کیفیت و نیز کمیت بالاتر شماره‌ی تازه‌ی دفتر هنر آن‌چه آن را از شماره‌های قبلی متمایز می‌کند همراه بودن دو CD استثتائی است که بخش اعظم آن‌ها شامل اجرای آهنگ‌های قمر است با صدای او و دیگر مصاحبه‌ها و آهنگ‌هایی است که به گونه‌ای با او و کارهای‌اش مرتبط است . لازم است یادآوری شود که این CDها با همت و کار خستگی ناپذیر دو هنرمند ایرانی‌ی مقیم کالیفرنیا (لقمان ادهمی و جواد واجد) و با انتخاب و نظارت هنرمندانه‌ی بیژن اسدی‌پور که چون همه‌ی کارهای هنری و ادبی‌ی‌اش آن را با وسواس خاص و با عنایت به همه‌ی ملاحظات و مراتبات تنظیم نموده تهیه شده است . مقالات و تصاویر همراه این شماره به واقع می‌تواند روشنگر بسیاری از نکات تاریکی باشد که زورمداران و حامیان‌ها آن‌ها که همواره سعی در مسخ چهره‌ی راستین قمربانوی آواز ایران که هیچگاه سر سازگاری با کهنه‌پرستان حرفه‌ای و آماتور نداشته بوده و مأخذ مراجعه‌ی پژوهندگان موسیقی‌ی اصیل ایرانی واقع گردد.
در این‌جا باید دست‌ مریزادی بگویم بلند بالا به بیژن اسدی‌پور عزیز برای کار ارزنده‌ی او در انتشار مداوم دفترهای هنر که برگی دیگر را در مطبوعات متعهد ایرانی گشوده و نشان داد که اگر ریگی در کفش نداشته باشیم می‌توانیم با سخت کوشی و به پشتوانه‌ی حمایت مردمی که همواره حامی‌ی مطبوعات سالم و متعهد هستند کارستانی اگر نه در اندازه‌ّهای دفتر هنر که لااقل کارکی مختصر و دور از زد و بندهای جاری‌ی بسیاری از مطبوعات خارجه‌نشین ایرانی برای فرهنگ و هنر میهن‌مان انجام دهیم. ................................................................................ح . ش
.
"صدای تو پیداست" ..
..............................برای قمر*
پیش از ظهور آب صدا بود
در تقاطع حضور و هوا
در شکست خالی‌ی نبودن
و جاری می‌شود خوانش خواهش‌های تو
برای دیگران
و دسته‌های موزیک
که روی دلتنگی‌های تو
.........................می‌نواختند
تا در کنار تو شنیده شویم
مثل درخت
که می‌کارد بهار را
***
کجای خواب‌های تو نام‌ام را نوشته بودی
که نه دیده شدم
............. و نه ندیده
یا دست‌های تو که چنگ می‌زند دل را
و نیز می‌کوبد بر تشت
تا اسم رمز شب سیاه شود
***
سلام بانوی ماهپوش ترانه
باغ ستاره نثارت
بر فرق کدام خورشید نشستی
که آسمان از خجالت آب شد
***
پیش از صدای تو هوای دیدن دیروز
حجاب خواب‌های خواهران آب را
..................... پس زد
تا تو در آینه
.............تکرار شدی هنوز
......................................روزويل کاليفرنيا ۹ مارس ۲۰۰۸
* بر گرفته: از دفتر هنر ویژه‌ی قمر

هیچ نظری موجود نیست: